Tryb jazdy

tryb jazdy

Tradycyjnie w czasie wyprawy robimy średnio min. 150 km dziennie. Jeździmy z bagażem (ok. 30 kg na osobę) i bez pomocy samochodu technicznego. Nie organizujemy swoich noclegów, bo nigdy nie wiemy dokąd dojedziemy. Codziennie uczestniczymy we Mszy świętej.

Oto przybliżony plan typowego dnia wyprawy:

05:00 pobudka, pakowanie namiotów, jedzenie śniadania, przygotowanie rowerów

06:00 wyjazd

12:00 przerwa południowa, Msza święta, obiad, odpoczynek

14:00 wyjazd

19:30 szukanie noclegu, rozbijanie namiotów, kolacja, ewentualny serwis rowerów

22:00 spoczynek

To jednak tylko pewien plan i zarys. Warunki na trasie są nieprzewidywalne. Dotychczasowe doświadczenia pokazały, że musimy muszą być elastyczni i wytrzymali! Często okazuje się, że jazda w dzień nie jest możliwa z powodu skwaru i lejącego się z nieba żaru. Wówczas cały powyższy plan dnia możemy „sobie odpuścić” i przestawiamy się na jazdę nocną lub wieczorną. W trakcie wyprawy Tour de Mazenod tryb jazdy zmieniany bytryb jazdy2ł trzy razy.

Metoda jazdy w dużym stopniu uzależniona jest od warunków, jednak zdecydowanie najkorzystniejszą formą jest jazda w kolumnie, która zmniejsza obciążenie poprzez redukcję oporu powietrza dla całej grupy (tzw. tunel powietrzny).

Po każdych 50 km grupa zatrzymuje się na przerwę (od 10 do 30 min.). Przebieg jazdy zależy od różnorodnych warunków na trasie (pogoda, strefa klimatyczna, strefy czasowe, rzeźba terenu, warunki drogowe). Przez kilka pierwszych dni rajdu przerwy mogą następować po krótszych, ok. 35-kilometrowych odcinkach, żeby rowerzyści sprawniej weszli w tryb jazdy.

Dzień wolny przypada w każdą niedzielę. Na kilku pierwszych wyprawach dzień przeznaczony na odpoczynek wypadał po każdych trzech dniach jazdy, jednak aby sprostać większym wyzwaniom i realizować wyznaczone cele, warunki musiały zostać zaostrzone. Jednak jeśli ktoś myśli, że dzień wolny, to dzień wolny… jest w błędzie. Niedziela, jakkolwiek pobożnie przeżyta, jednak jest również czasem na sprawdzenie i zabezpieczenie wszelkich spraw technicznych (naprawy sprzętu, pranie ubrań), na które nie mamy czasu w ciągu jazdy w tygodniu. To konieczne, żeby komfortowo i bezpiecznie podróżować.